Nude: who’s afraid of Bruin, Rood en Geel?

Hoe gedragen kleuren zich en hoe ervaren we kleur? Hoe gaat een wetenschapper met deze vragen aan de slag en hoe doet een kunstenaar dat? Simone Hoang en vier andere kunstenaars werden uitgenodigd om hun werk te tonen op de VU, gebaseerd op het proefschrift van wetenschapper Wil Uitgeest over de werking van kleur. Na de expositie kocht de VU-kunstcommissie Hoangs kunstwerk Nude.

De rol van fotografie in beeldvorming
In haar werk onderzoekt Hoang de rol van fotografie in beeldvorming en processen van het (collectieve) geheugen. Getriggerd door het onderzoek van Uitgeest besloot Hoang iets te onderzoeken dat haar al langer bezighield: de wijze waarop de gekleurde huid wordt weergegeven in kleurenfoto’s.

Simone_Hoang Nude, 2017
Door Simone Hoang








Een vreemde ontdekking

Toen de geadopteerde Hoang het fotoboek van haar biologische Vietnamese familie doorbladerde, had zij namelijk iets vreemds ontdekt. De gezichten van haar familieleden waren, in tegenstelling tot de omgeving, niet kleurecht weergegeven. Het leken weinig gedetailleerde donkere vlakken. Wat bleek? De eerste kleurenfoto, de 'Ektacolor Normal' van Kodak stond niet goed afgesteld om gekleurdheid weer te geven.

Impact van beeldvorming
In het scheikundig lab van de afdeling Natuurwetenschappen aan de VU destilleerde Hoang uit de eerste originele negatieven de kleuren die essentieel zijn voor het weergeven van de getinte huid: bruin, rood en geel. Zij legde deze ‘moeilijke’ kleuren vast op drie platen van menselijk formaat. Het kunstwerk heeft tegenwoordig een vaste plek in de entree van het gebouw van de Medische Faculteit. Het laat ons op een heel subtiele manier zien wat de impact van beeldvorming is op de manier waarop wij met elkaar omgaan. Het samenbrengen van actueel artistiek en wetenschappelijk onderzoek creëert kennis over de samenleving van nu.