VU RDM Support Desk

Bij de VU RDM Support Desk kun je terecht met al je vragen over Research Data Management (RDM).

Heb je een vraag of heb je advies nodig? Neem gerust contact met ons op!


De VU RDM Support Desk biedt praktische hulp en advies bij RDM-gerelateerde vragen, zoals:

•    Het schrijven van een datamanagementparagraaf- en plan
•    Het FAIR maken van je onderzoek
•    RDM-gerelateerd advies rondom het verkrijgen van een beurs, bijvoorbeeld hoe je RDM-kosten moet begroten in beursaanvragen
•    RDM-training
•    Het omgaan met gevoelige data en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
•    Databeveiliging en dataclassificatie
•    Oplossingen voor het opslaan en delen van gevoelige en niet-gevoelige data
•    Oplossingen voor het archiveren en publiceren van gevoelige en niet-gevoelige data op de middellange/lange termijn
•    Oplossingen voor niet-digitale data
•    Eigenaarschap en licentiëring van data, en de exploitatie van data

Stel je vraag in het tekstveld hieronder. We nemen binnen twee werkdagen contact met je op.



Wie zit er achter de VU RDM Support Desk?
Achter de VU RDM Support Desk staat een multidisciplinair team van RDM-deskundigen uit verschillende diensten van de VU, zoals de Faculteiten, de Universiteitsbibliotheek, Subsidiedesk, IT voor Onderzoek, IT Security, Juridische Zaken en IXA. Het expertisegebied van deze deskundigen varieert van RDM en IT-oplossingen tot informatiebeveiliging en privacygerelateerde, juridische en ethische kwesties.

Wat gebeurt er nadat je je vraag hebt gesteld?
Alle vragen worden in eerste instantie behandeld door je facultaire data steward of een medewerker van de universiteitsbibliotheek (UB). Binnen twee werkdagen nadat we je vraag hebben ontvangen, zal een teamlid je vraag beantwoorden. Als de medewerker je vraag niet kan beantwoorden, zal hij of zij een afspraak met je maken om de vraag verder te bespreken of je vraag doorsturen naar een deskundige uit het multidisciplinair team. Het team blijft van begin tot eind betrokken bij het proces om je vraag te beantwoorden en houdt je voortdurend op de hoogte van de status totdat je vraag naar tevredenheid is beantwoord.